Nový systém úhrad doplatků za léky
Od 1. ledna 2025 dochází v českých lékárnách ke změnám v systému doplatků za léky částečně hrazené zdravotní pojišťovnou. Tato změna přináší zjednodušení stávajícího systém. Pojďme si vysvětlit, co to znamená pro vás jako pacienty.
Doplatek a započitatelný doplatek za léky
Doplatek za léky je část ceny léku, kterou pacient musí zaplatit v lékárně.
V každé skupině léků je vždy jeden lék nejlevnější a má také nejnižší doplatek. Tento je pro všechny ostatní léky ve skupině započitatelný. Určuje tedy hodnotu započitatelného doplatku.
Ochranný limit
Výše ochranných limitů zůstává stejná jako v roce 2024:
500 Kč pro pacienty nad 70 let a osoby s invaliditou III. stupně, II. stupeň invalidity pokud osoba nepobírá invalidní důchod
1000 Kč pro děti do 18 let a pacienty od 65 do 69 let
5000 Kč pro ostatní dospělé
Co se mění?
Dosud pacienti platili v lékárně plnou výši doplatku za léky. Pokud překročili roční ochranný limit, zdravotní pojišťovna jim zpětně na účet nebo složenkou vracela přeplatek jednou za čtvrtletí.
Od 1. ledna 2025 - jakmile překročí pacient během kalendářního roku svůj ochranný limit, nebude již v lékárně hradit započitatelné doplatky za léky.
Jak to bude fungovat v praxi?
Lékárna bude mít přístup k aktuálnímu stavu čerpání ochranného limitu. Při výdeji léku lékárník ověří, zda pacient svůj limit již překročil nebo ne.
V případě nepřekročeného ochranného limitu uhradí pacient v lékárně doplatek jako doposud.
V případě překročeného ochranného limitu, hradí započitatelný doplatek přímo zdravotní pojišťovna. Pacient případně doplatí rozdíl mezi konečným doplatkem a započitatelným doplatkem. Stejně tak platí pacient plnou cenu léku v případě léků nehrazených z veřejného zdravotního pojištění.
Pacienti mohou sledovat stav svého ochranného limitu prostřednictvím aplikace eRecept. Nebo mohou požádat svou pojišťovnu o přehled zaplacených započitatelných doplatků. Další možností je sčítat si započitatelné doplatky uvedené na jednotlivých účtenkách z lékárny.
V případě nesrovnalostí mohou pacienti podat reklamaci u své zdravotní pojišťovny.
Výhody systému
Při dosažení ochranného limitu se započitatelné doplatky automaticky odečtou při výdeji v lékárně. Pacient tedy zaplatí v lékárně méně.
Nebude také muset čekat na zpětné vrácení přeplatků od zdravotní pojišťovny. Systém by měl zjednodušit administrativu pro zdravotní pojišťovny a pacienty.
Zdroj fotografií: Česká lékárnická komora