0

KATEGORIE

Menu

Betakaroten jako účinná ochrana při opalování? Nespoléhejte se pouze na něj

Krásné opálení, které vydrží až do podzimních měsíců, je snem mnoha z nás. Jak toho ale docílit? Kromě kvalitních opalovacích krémů a mléka po opalování byste se měli zaměřit na přísun betakarotenu. Pro koho je betakaroten vhodný a v jaké formě jej můžete přijímat, se dozvíte v následujícím článku.

Jak na zdravé opalování

Sluneční záření je sice zdrojem vitaminu D, který je pro naše zdraví prospěšný, ale v tomto případě platí heslo všeho moc škodí. Své o tom ví každý, kdo na letní dovolené strávil celý den na slunci s vidinou krásného opálení a nakonec skončil se spálenou bolavou pokožkou

Dlouhé hodiny strávené na slunci nebo v solárních studiích mohou pleť nenávratně poškodit. Důsledky mohou sahat od zarudlé spálené kůže přes vznik nadměrného množství vrásek až po rakovinu kůže. Předejít tomu můžete například pomocí kvalitních opalovacích krémů a také betakarotenu. 

Betakaroten jako pomocník nejen ke zdravému opalování

Co to vlastně betakaroten je? Nazývá se jinak provitamin A. Jedná se o látku a zároveň barvivo organického původu, který se ve sliznici tenkého střeva přeměňuje na vitamin A. Vitamin A přispívá k udržení normálního stavu pokožky a sliznic, k normální funkci imunity, je důležitý pro zdravý zrak a metabolismus železa v těle

Co oceníme v období sluníčka, jsou jeho  antioxidační účinky. To znamená, že dokáže zlikvidovat volné radikály škodlivé pro tělo. Ty vznikají především vlivem působení ultrafialových paprsků, ať už ze slunce, nebo v soláriu. 

Myslete ale na to, že betakaroten funguje až od hlubších vrstev pokožky. Jeho úkolem je především to, aby napravil škody, které slunce na kožních buňkách už způsobilo. Proto je důležité používat spolu s betakarotenem kvalitní opalovací krémy a mléka na a po opalování.

Kde betakaroten najdete

Betakaroten se přirozeně vyskytuje především v oranžovém, žlutém a červeném ovoci a zelenině. Pokud se chcete pyšnit krásným opálením, doplňte svůj jídelníček o dostatečné množství mrkve, paprik, rajčat, brokolice nebo špenátu. Z ovoce můžete zvolit meruňky, mango, nektarinky a broskve

Jestliže ale ovoci a zelenině příliš neholdujete, můžete betakaroten přijímat i ve formě doplňků stravy s betakarotenem nebo jiných přípravků, které betakaroten obsahují, jako jsou například ochranné spreje na opalování.  

Jak užívat betakaroten?

Aby byly účinky betakarotenu co nejefektivnější, měli byste ho začít užívat alespoň tři týdny před začátkem léta nebo dovolené. Doporučené denní dávkování sice není stanoveno, ale uvádí se 6 až 15 mg denně pro dospělé a 3 až 6 mg pro děti. 

Při nadměrné konzumaci betakarotenu hrozí zabarvení kůže do oranžova, vzácněji bolest kloubů, závratě a průjem.

Je betakaroten vhodný pro každého? 

Betakaroten v ovoci nebo zelenině může přijímat praktický každý, kdo není na danou potravinu alergický. U doplňků stravy s betakarotenem je to už ale trochu složitější. Některé zdroje uvádí, že betakaroten ve formě tablet není vhodný pro děti nebo kojící a těhotné ženy. Zvýšený příjem vitaminu A je spojen s rizikem vzniku vrozených vývojových vad. 

Objevují se rovněž studie, podle kterých betakaroten v podobě doplňků stravy není vhodný pro kuřáky, protože jeho užívání zvyšuje riziko rakoviny plic. Ideálním zdrojem příjmu betakarotenu je strava, v případě výživových doplňků doporučujeme dodržovat doporučené dávky stanovené výrobcem. 

 

Zdroj fotografií: Depositphotos.com

Betakaroten jako účinná ochrana při opalování? Nespoléhejte se pouze na něj

Štítky: