0

KATEGORIE

Menu

8 tipů, jak si na podzim udržet energii

Nastupující podzim, nevlídné počasí, zkracující se dny. To jsou hlavní hybatelé, kteří mají vliv nejen na naši náladu, ale i kondici. Jak nepropadnout podzimním chmurám a depresi a udržovat svůj organismus stále v plné síle? Sepsali jsme pro vás 8 osvědčených tipů, jak bojovat s podzimní únavou, neztratit energii a chránit se před bacily, které mají v tomto období pré.

I když nás po skončení horkých měsíců můžou ještě na duši i těle zahřát paprsky a obrazy babího léta, dny se zkracují a čas se neúprosně chýlí k podzimu. Příroda nám sice posílá pestrobarevné vzkazy, kterými zahajuje svůj zimní spánek, my ale musíme zůstat výkonní a fit i v této roční době. Jak tedy předejít všem nepříjemným nástrahám, které si pro nás podzim nachystal a co na únavu pomáhá?

Dopřejte tělu dostatek pohybu

Není nic neobvyklého, když se vašemu tělu po rozloučení s létem chce čím dál míň… cokoliv. Mysl ze všech prázdninových dobrodružství pomalu střízliví a vysílá tělu signály celkové únavy. Zaručeným lékem na tento stav je nastartovat se k fyzické aktivitě. Nemusíte na první dobrou uběhnout maraton – stačí, když začnete s malými procházkami v přírodě nebo začnete cvičit jógu. Rozproudí vám to krev, vyplaví endorfiny a vaše nálada bude hned o poznání lepší.

Odpočívejte a udělejte si na sebe čas

Když se zrovna necítíte, že byste zvládli zdolat Sněžku, neklesejte na mysli a dopřejte si odpočinek. I ten je totiž důležitou součástí regenerace organismu a má vliv na naši celkovou pohodu. Nezapomeňte ani sami na sebe a vyhraďte si čas, který budete věnovat jen sami sobě. Dělejte, co vás baví a přináší vám radost, zajděte si na masáž, meditujte nebo si přečtěte knížku, kterou už delší dobu odkládáte.

Kvalitní a zdravý spánek je nutnost

Vyspat se „do růžova“ je základem úspěšného dne. Určitě znáte ten pocit, kdy se probudíte rozlámaní a unavení snad ještě víc než předešlý večer – takže byste v posteli nejraději zůstali celý den. Dopřejte si poctivých osm hodin spánku a před usnutím se pokud možno vyhněte rušivým elementům, jako je například bílé světlo, které na nás už i tak ve velké míře vyzařuje během celého dne z obrazovek mobilů a počítačů. Dobře se vyspat totiž znamená také udržovat tělo a imunitní systém v dobré kondici.

Ranní ptáče dál doskáče

S tím, jak na podzim ubývá slunečního svitu a přichází období dlouhých večerů, souvisí i naše produktivita. Ta je zpravidla nejvyšší ráno, kdy je tělo odpočaté a mysl svěží. Čím dřív tedy vstanete, tím dřív se i vaše tělo probudí a začne produkovat kortizol, který udržuje organismus v rovnovážném chodu, a serotonin – tedy hormon štěstí. Dobrá nálada a mysl připravená k pracovním výkonům a povinnostem tak na sebe nenechají dlouho čekat. Stihnete toho tak během dne mnohem víc a večer vám ještě zbyde čas na sebe nebo své blízké.

Stravujte se zdravě

Abyste se vyhnuli únavě – a nejen té podzimní – omezte příjem nevhodných a těžkých pokrmů. Základem je vydatná snídaně, která by měla být zvlášť na podzim a v zimě bohatá na vlákninu a bílkoviny. Bílkoviny jsou navíc zodpovědné za tvorbu imunitních buněk, takže budete posílení dvojnásob. Odepřít byste si neměli ani rybí tuk, Omega-3 a Omega-6, ve vašem jídelníčku by tedy neměly chybět ryby, oříšky nebo avokádo.

Dodržujte pitný režim

Ruku v ruce se zdravou a vyváženou stravou jde i dodržování pitného režimu, které pomáhá bojovat s únavou. Dospělý člověk by měl průměrně vypít dva až tři litry tekutin denně – v závislosti na jeho vytížení. Vypijte tedy alespoň sklenici vody ke každému jídlu a ke kávě raději dvě.

Vitamíny jako prevence onemocnění

I když se na podzim a v zimě nemůžeme spolehnout na čerstvou úrodu ze zahrádky, na přísun vitamínů určitě nezapomínejte. Pravidelně konzumujte ovoce a zeleninu a obecně potraviny, které obsahují vitamín A, C, E, zinek a selen. Uděláte tak velký krok k posílení imunity a můžete se vyhnout různým virovým onemocněním, která na nás číhají. V hledáčku mějte i vitamín D, který přirozeně vstřebáváme ze slunečních paprsků, a kterých je v tomto období pomálu. Doplnit ho můžete opět rybami nebo oříšky, ale také formou doplňků stravy.

Obklopujte se tím dobrým

Běháte, spíte dobře, jíte zdravě, ale barometr vaší nálady klesá jako teplota za okny? Ať je váš životní styl sebezdravější, myslete i na celkovou psychickou pohodu. Tu mohou narušovat nejrůznější okolní vlivy. Zkuste se zamyslet, jestli vám energii neubírají zbytečné předměty, kterými se doma obklopujete, ale nijak nepřispívají k vaší radosti ze života. A udělejte čistku. Podobné to může být i s lidmi, se kterými se stýkáte. Věnujte svůj volný čas jen tomu, komu rozumíte, kdo zbytečně nesráží vaše sebevědomí a kdo dává vašemu životu přidanou hodnotu.

 

Zdroj fotografií: Depositphotos.com

8 tipů, jak si na podzim udržet energii

Štítky:


Novinky